Senaste nytt

Matbloggspriset 2009

Nu har nomineringarna för Matbloggspriset 2009 dragit igång.

Den 6:e november koras Sveriges vassaste matbloggare på mässan Det Goda Köket. Själv har jag flera favoriter som jag tänkt nominera. Gå in och nominera din egen favorit här. Inte mycket idé att nominera denna blogg (om någon fick den tanken) eftersom den måste varit aktiv i minst sex månader. Jag har bara varit igång sedan den 26:e juni. Faktiskt. Tänk vad tre månader går snabbt.

Frittelle di patate svedese

frittelle di patate

Jobbar vidare på att bli av med potatismosöverskottet. Till kvällsmat blev det därför en italiensk variant på de svenska potatisbullarna.

Samma grundrecept. Hacka 10 piementooliver, färsk basilika och några inlagda soltorkade tomater, riv lite parmesanost. Blanda ner allt i smeten och tillsätt även 2 msk tomatpuré. Klicka ner i stekpannan och stek på medelhög värme.

Servera med salsiccia och en tomatsallad.

Potatisbullar

potatisbullar

Dags att rensa ut ur kylen igen då en resa står för dörren. En bit ekologisk bacon och rimmat fläsk närmade sig slutdatum och skivades och stektes följaktligen. En del av moset som blev över från fredagens falukorvslåda fick transformeras till potatisbullar.

Potatisbullar är fantastiskt gott och en av de bästa och mest användbara resträtterna tycker jag. 4 dl kallt mos blandades med 2 ägg och 4 msk vetemjöl. Smaksatte med salt, peppar och hackad gräslök och persilja eller annan kryddning. Jag passade på att omvandla detta recept till ett proportionerligt recept enligt ratio-principen. Praktiskt eftersom man sällan har en exakt mängd rester. Proportionerna blir 5+1+0,5. 5 delar potatismos, 1 del ägg och 0,5 del vetemjöl i vikt.

Värm rejält med smör på medelhög värme. Klicka ner inte allt för stora mängder smet i pannan. Om bullarna blir för stora kan de vara svåra att vända. Stek tills de blir vackert gyllenbruna och blivit lite fasta. Servera med stekt fläsk, falukorv, korv eller något annat gott. Rörda lingon förstås.

Edit: Jag har gjort en ”italiensk” variant på potatisbullarna också samt en riktigt lyckad version som påminner om spanska croquteas.

Lägesrapport – delvis OT

väntrum

Väntrummet hos akuttandläkaren.

Så mycket enklare det är att vara matbloggare när man är ledig. När livet och vardagen dundrar på i 180 igen är det svårt att hitta tiden, orken och inspirationen till kul recept, råvarusafari, matlagning och bloggande. Men jag försöker.

I fredags var barn, barnbarn, syster och svägerska på besök. Då blev det lättlagad bulkmat i form av Leif Mannerströms falukorvslåda som Gitto uppmärksammat mig på. Gick efter originalreceptet men dängde på med riven pepparrot som jag tyckte kunde passa. Hade också i lite dijonsenap förutom ”svensk senap” som receptet anger. Nästa gång blir det ännu mer pepparrot och enbart dijon. Lagade barocka mängder med potatismos.  Mycket gott blev det men bilderna blev så sunkiga i höstdunklet att jag hänvisar till Gitto och Mannerströms ”Husmanskonst”.

Igår blev det återbesök på underbara Restaurang Asien där jag senast åt tillsammans med ett gäng matbloggare. Systern och hennes sambo blev så inspirerade av rapporten därifrån att jag lovade att ta med dem dit. Vi valde varsin förrätt och fick fina rekommendationer på huvudrätter med tillägget ”det här tycker Lisa om”. Jag fick in två vackra, färska vårrullar vars halvgenomskinliga risomslag avslöjade stora fina räkor, böngroddar och koriander. Smakade nästan lika bra som majsplättarna förra gången. Men bara två tyggor in på den första rullen hände något. Jag kände något stort och hårt i munnen och fick strax ut något benliknande. Hmm. Inte bra. Jag la den åt sidan och tänkte påpeka för personalen vad som hänt. Jag menar, man kan ju bita av en tand. Ett par tuggor senare upptäckte jag att det var just det jag gjort. Det hårda i maten var en grotest stor bit av en molare. Jag hade inte ont, men resten av måltiden överskuggades av en oro för min tand. God, mycket god var maten i alla fall.

Resten av kvällen och natten handlade om Malmö Gallerinatt. Kära hustrun har sin butik i ett av det galleritätaste kvarteren i stan och traditionen bjuder att alla butiker har öppet. Man bjuder på lite vin och något snacks och horder av människor väller in under hela kvällen. I ett ögonblick av dåligt omdöme och missriktad ambition hade jag bestämt mig för att baka parmesankakor att bjuda på. 2,5 kilo små spröda kakor blev det. Efter ett par timmar var de uppätna. De blev extremt uppskattade och besökarna åt dem som chips. All uppskattning gjorde att jag redan bestämt mig för att göra fem kilo till nästa år. Rekordmånga besökare och dörren kunde stängas en halvtimme efter midnatt. Vid två kunde jag krypa ner under täcket med aningen lite för mycket vernissagevin innanför västen.

Vaknade sent. Steg upp och kände mig helt mörbultad. Det kändes som om alla 700+ besökare i butiken gått på mig. Började också oroa mig för min tand. Inte för att jag hade ont iden, men jag ska ut på en veckas dyckes- och matresa på tisdag och en värkande tand vill man inte ha då.  En klagan på Facebook resulterade i ett nummer till en tandläkare med jour. Ett samtal och jag hade tid en timma senare. Att gå till tandläkaren en söndag är väl inte ett drömscenario precis, men ibland måste man bita ihop (så gått det går med en trasig gadd). Döm om min förvåning när jag kommer till ett väntrum som för tankarna till Nip/Tuck. Loungemöblemang i vitt skinn, receptionsdisk i glas och en flatscreen-tv. Långt ifrån den klaustrofobiska känslan hos min ordinarie tandläkare. Två minuters väntan och jag visades in till stolen. 15 minuter senare tumlade jag ut. Ingen bedövning. Ingen smärta. Inget borrande. Jisses! Jag behövde inte ens skölja och spotta efteråt. Tanden var som ny och jag var euforisk. Ett mirakel! Får man gå till tandläkaren varje dag?

Tanden lagad. Resan räddad. Lång OT-post. Men i veckan lär det komma poster om sherry, tapas och spansk matlagning.

18 liter vin, 14 kilo äpplen…

Dagens recept:

  • 18 liter vin
  • 14 kilo äpplen
  • 4 kilo päron
  • 7,5 liter cider
  • 3 kilo jordnötter
  • 2,5 kilo parmesankakor

Detta blir ”Malmö Gallerinatt”. I kära hustruns butik ”precis en sån” är det extraöppet ikväll och ovanstående är vad som beräknas gå åt när kulturkonsumenterna tittar in. Tufft jobb ikväll. Sovmorgon imorgon.

Spring å köp!

Nu reas ett av sommarens favoritviner ut på Systembolaget.

Jag skrev om 2008 35° South Wild Ferment Rosé i somras när den kostade 75 kronor. Nu slumpas den ut för 59 spänn. Spring iväg och bunkra upp lite av sommaren.

Här kan du se var vinet finns.

Potpurri

pytt

När jag idag googlade på ”potpurri” för min föregående post om Ducru-Beaucaillou insåg jag för första gången ordets betydelse.

Idag tänker de flest på en skål med väldoftande, torkade blomblad när man nämner ”potpurri”. En del kanske associerar till ett musikaliskt collage av populära låtar. Ursprungligen är det en fransk matterm som kommer av pot (gryta) och pourri (rutten). Helt enkelt en blandning av gamla rester som piffats till i en salig blandning med lite smaksättare. Den direkta svenska översättningen är ”pyttipanna”. En etymologisk koppling som tydligen förbigått självaste Jan-Öjvind Swahn.

Som av en händelse blev det en särdeles välsmakande pytt ikväll. Jag skär min pytt i sockerbitsstora bitar. Jag gillar inte när det är för smått tärnat. Då tappar man smaken och konsistens från de olika beståndsdelarna. Sen gäller det att ha en bra blandning på kylskåpsrensningen. Olika typer av kött som korv, rökt fläsk, stumpen av en slottsstek, en bit chorizo och så vidare. Små champinjoner som steks i torr panna så de börjar ”kvittra” innan fettet tillsätts. Grovt hackad lök. Potatis och någon annan rotfrukt som morot eller palsternacka. Alla beståndsdelar till pytten steks i omgångar så de får fin färg och blandas samman efter hand. Håll varmt i ugn.

Servera med lite färska örter, stekt ägg, saltgurka och/eller rödbetor och HP-sås.

Blod, järn & lagerblad

ducru

I vinprovarnas märkliga värld finns det många olika typer av provningar; blindprovningar, halvblinda provningar, glasprovningar, horisontalprovningar och vertikalprovningar bland annat. Igår var det dags för det sistnämnda. En vertikalprovning går ut på att man provar flera olika årgångar från samma slott eller producent. En horisontalprovning å andra sidan är en provning av olika slott från samma årgång. Båda är alltid intressanta men på olika sätt.

Den aktuella provningen gällde Château Ducru-Beaucaillou från kommunen Saint-Julien i Bordeaux och spände över två decennier. Slottet är klassat som ett andra cru (Deuxiéme Cru). Kommunen Saint Julien brukar beskrivas som ”kvintessensen av Médoc”, det vill säga att vinerna härifrån är mycket typiska med en kombination av kraft och elegans.

Provningen inleddes med årgång 1983 som brukar beskrivas som en bra årgång som hamnat i skuggan av den klassiska 1982. Vinet ljust med briljant röd färg som tydligt drog mot brunt. Doften var utvecklad, mogen med röda bär, jordgubbsmarmelad och tydliga inslag av läder och svamp. Smaken förvånansvärt fyllig och fruktig men mycket mjuka tanniner men med en dominerande struktur av läskande syra. Toner av röda bär och marmelad kom tillbaka samt en typisk ton av blod och lagerblad i eftersmaken. Ett moget och mycket elegant vin. Ska inte sparas ytterligare.

Därefter följde 1988 som anses vara en excellent årgång med långlivade, mörka och tanninrika viner. Den första buteljen som öppnades var mycket fruktig, flaska nummer två mycket sluten. Därför öppnades också en tredje som var ganska uttorkad. Vi beslutade att egalisera (blanda vinerna) de två första flaskorna eftersom vi var ett stort sällskap och alla skulle få en chans att bedöma samma vin. Tyvärr visade sig detta vara ett misstag då en korkdefekt kröp fram efter blandningen. Dock var det många som inte bedömde vinet som defekt.

Årgång 1990 var mycket varm och gav generellt mjuka, eldiga viner. Vinet hade en djup, blodröd färg med en brun kant. Stor utvecklad, komplex och aromatisk, örtig doft med inslag av mynta, solvarma jordgubbar, läder, ceder, apelsin och thé. Smaken var medelfyllig, mycket friska syror, lite eldig med många men mjuka tanniner och aromatisk arombild. Tyvärr var vinet lite trött och uttorkat i frukten med toner av russin och en liten metallisk bitterhet i eftersmaken. Lite grand som ett pottpurri; mycket doft men torrt.

Vinerna från 1995 brukar beskrivas som aromatiska, uttrycksfulla och långlivade. Färgen var mycket mörk, nästan opak med en antydan till brun kant. Stor intensiv doft av svarta vinbär, eucalyptus och lakrits. Mycket fylligt och välstrukturerat vin med stor fyllighet, kraftfulla tanniner och bra frukt som domineras av mörk frukt, blod, järn och lagerblad. Lång, nyanserad och utvecklad eftersmak där röda bär och liten läderton kommer fram samt en liten angenäm bitterhet. Ett vin med fin balans mellan mognad, elegans, frukt och struktur. Bästa vinet av de fem enligt mig.

2004 är en årgång om vilken åsikterna går isär. Ducru-Beaucaillou anser själva att årgången är en av deras bästa. Mycket mörk, djup färg med en blå ton. Stor, ung, lite eldig, fruktig och örtig doft med en markant ton av vitpeppar. Fyllig, mycket fruktig, ung och med tuffa frukttanniner. Ännu lite obalanserade fat, toner av grön paprika, återigen blod, järn och lagerblad i eftersmaken som hade en tydlig bitterhet. Ett vin med stor potential men ännu lite ”bråkigt”.

Sammantaget en intressant provning som visar på de stora variationerna i årgångarna i Bordeaux. Ett genomgående drag var inslaget av blod, järn och lagerblad, drag som brukar anses typiska för Mèdoc. Dock saknades den där stora upplevelsen som jag förväntar mig av en provning i den här digniteten.

Kokkonsten

kokonsten

Förmodligen har alla matintresserade denna bok redan. Men för mig var den helt ny när jag hittade den häromdagen.

”Kokonsten” är väl så nära man kan komma ett komplett verk om klassisk matlagning om man ska hålla sig inom ett hanterbart format och överkomligt pris. Här finns hittar man redovisning av råvaror och hantering, praktiska tips, instruktioner om hur och varför. Allt genomsyras av (vad jag kan bedöma) ett genuint kunnande och erfarenhet av det klassiska köket. Författare är Anne Willan som verkar vara en dam som har vispat ihop mer än en bearnaisesås. Det finns vissa grundrecept, exempelvis suffléomeletten, som är lätta att variera, men det är mer en handbok än en kokbok.

Alla bilder och spännande tillagningsmetoder får det verkligen att klia i fingrarna. Trots det sakliga innehållet och instruktionsboksupplägget är det en fantastiskt inspirerande. Jag gillade särskilt alla styckscheman som finns med både fransk och engelsk styckning. Mycket intressant.

För 160 spänn är det en investering man inte kan tveka över.

styckschema

iPhone-test

Så har jag blivit med iPhone! Fullständig matrealistisk lycka!
Det första jag gjorde var att ladda hem WordPress för iPhone så att jag nu kan blogga på språng. Detta är första testet.
Provade även att fotografera den ”sexiga” lådan med telefonen. Ganska OK.