arkiv | lättlagat RSS-flöde för detta arkiv

Fyllig, krämig svampsoppa med oloroso

Till experimentet med sherry i maten svängde jag ihop en mycket lyckad champinjonsoppa.

Skiva och tärna 500 g champinjoner ganska fint. Använd helst portobello eller stora, utslagna champinjoner, de smakar mest. Fräs i torr stekpanna tills det mesta av vattnet kokat in. Klicka rejält med smör i pannan och tillsätt därefter en skivad selleristjälk och 1-2 schalottenlökar. Om du har kan du som jag tillsätta en näve uppblött, torkad kantarell eller annan svamp nu. Låt fräsa i smöret tills de mjuknat. Pudra över 2 msk vetemjöl och låt fräsa in med smöret. Tillsätt 8 dl het buljong gjord på 2 poddar, tärningar eller motsvarande, en lite kraftigare buljong. Jag använde oxbuljong fond du chef. Låt sjuda en stund. Tillsätt 2 dl vispgrädde och 0,5 dl olorososherry. Rejäla tag med svartpepparkvarnen. Låt sjuda ytterligare några minuter. Mixa tills soppan blivit slät. Servera med ett gott bröd och garnera med smörstekta skivor av svamp och persilja.

Använder du oloroso får du en verkligt, fyllig, mustig och smakrik svampsoppa. Annan sherry, madeira eller brandy (mindre mängd) fungerar också.

Dessert: lyxig marängsviss

Det är bara att erkänna; marängsviss är barnsligt gott. Men till en nyårssupé måste den ju pimpas lite.

Gör en enkel chokladsås genom att bryta ned och smälta 70% choklad i en skvätt brandy och lite vispgrädde. I portionsformar varva såsen, vispad grädde, små marängdroppar (brukar finnas vid glasstillbehören), skivad banan och Ben & Jerry’s Chocolate Fudge Brownie (eller annan smarrig chokladglass). Himmelriket!

Ett litet glas armagnac till det? Ja tack!

Här kan du läsa om förrätten och huvudrätten biff wellington.

Ekonomitipset: skinkgryta

När julen och nyår passerat gäller det att hitta billig och bra mat. Just nu vräks överblivna julskinkor ut för en spottstyver. Jag köpte min skinka för 29 spänn kilot! Detta blir ett riktigt storkok!

Dag 1: Lägg 1 liter stora vita bönor i blöt. Skär bort svålen och fettet på en 2,5-kilos rimmad skinka och skär ner köttet i grytbitar. Släng ner i en stor gjutjärnsgryta och häll i en flaska torrt, vitt vin (billigast möjliga funkar). Tillsätt två halverade gula lökar, två skalade morötter, en tesked salvia, en tesked timjan, 2-3 lagerblad och rejält med svartpeppar. OBS! Inget salt! Koka upp på spisen och ställ sedan under lock i ugnen på 100°. Jag glömde bort grytan i fem timmar. Ställ grytan kallt.

Dag 2: Koka bönorna i nytt vatten med lite salt. Ta fram skinkgrytan och plocka bort det stelnade fettet, löken och morötter. Koka upp, tillsätt bönorna och koka dem färdigt med köttet som nu kommer att falla sönder. Tillsätt en burk krossade tomater och en matsked tamarindpasta. Smaka av mot slutet. Om det är för salt slevar du upp lite spad (jag tog upp 5 dl). Tillsätt två burkar konserverade körsbärstomater och värm försiktigt. Servera med ett gott bröd.

Vill du göra allt på en dag funkar det med konserverade bönor men då blir det inte lika billigt och mindre tuggmotstånd. Grytan blir mustig, salt och syrlig. Perfekt en kall vinterdag.

Julrester: skinkan och prinskorven

Kungen bland resträtter är pytten! Den slukar lätt resterna av julskinkan och prinskorven men även köttbullar och julkorv. Bland annat.

Tärna allt kött smått och hacka lök (röd eller gul efter smak och tillgång). Tärna även morötter och fast potatis men lite större och koka några minuter. Har du en bit bacon tärnar du även det och låter svettas i stekpannan en stund innan du tillsätter mer matfett (ankfett är överlägset) samt de avrunna rotfrukterna. Fräs på medelhög värme tills de börjar mjukna. I med kött och lök och fräs sakta vidare tills allt fått fin färg. Dra några ordentliga tag med pepparkvarnen och dräll i persilja och eller gräslök (fruset är bäst så här års).

Smakar ljuvligt med en överbliven julöl, en snaps och favorittillbehören. Saltgurka och HP-sås är oöverträffade.

Här har jag samlat fler tips på hur man tar tillvara julmatsresterna.

Julrester: den evinnerliga edamern

Ostdiskarna översvämmas i juletid av billig edamer i prasslig cellofan och julrött vaxskal. En ganska trist och torr ost som vi mest köper för den är så julig och grann. Inget fel på edamer i sig om den är lagrad och av god kvalitet, men de korttidslagrade kloten vi köper i till julbordet är inte så roliga. En idé är att köpa på sig ett par ostar när de reas ut i januari och lagra dem själv. Förvara dem svalt och vänd dem ungefär en gång i veckan. Billig, smakrik och god edamer till nästa jul.

Edamern tycker jag annars fungerar jättefint att gratinera med. Ta den sista torra julskinkan och gör en pasta- och skinkgratäng, ost- och skinksås eller riv ner och frys in i påsar.

Allra bäst är att ta edamern och låta den utgöra starten till en potkäs. Följ mina anvisningar och låt de där dessertostarna som ingen orkade äta upp också åka med. Smaksätt med julespriten. Låt stå och mogna några dagar och njut med ett fruktigt portvin till nyår. Är potkäsen mild kan ett rött vin funka, är den riktigt tuff provar du att skölja ned med en liten whiskeypinne.

Många gör potkäsen innan jul. Bättre att starta den efter jul och mata den hela året så har du en mogen, karaktärsfull krukost till nästa år. Och nästa.

Här har jag samlat fler tips på hur man tar tillvara julmatsresterna.

 

Julrester: Quesadillas

Undrar hur många ton grönkål som köps till jul bara för att sluta som dekoration kring julskinkan. Om du inte stuvar kålen eller gör god soppa på den kan den få sällskap med edamern och skinkan i en quesadilla.

Strimla julskinka fint, hacka inlagda jalapeños, skiva edamerost samt hacka grönkål efter att du skurit bort den kraftiga bladnerven. Fördela allt på ena halvan av vetetortilas och vik över den andra. Tryck till och stek båda sidor på medelhög värme tills de fått vacker färg och osten smält. Dela halvmånarna på mitten till små trianglar.

Servera som varma mackor eller goda tilltugg till ett fruktigt och mjukt rött vin eller en sval ljus öl.

Här har jag samlat fler tips på hur man tar tillvara julmatsresterna.

Julrester: Gravad lax

Ingen i vårt hem äter lutfisk. Jag brukar säga att jag äter och dricker det mesta. Gränsen går vid lutfisk. Inte ens vid mina besök i Portugal, där den går under artistnamnet ”bacalao” och serveras på ”1001 sätt”, har den lyckats övertyga mig. Då ska ni veta att jag gladeligen sätter i mig grisöron och smakar snaps på bävergäll.

Istället har vi en tradition att på annandagen äta den överblivna gravade laxen till dillstuvad potatis. Detta började vi med för snart 25 år sedan när jag gravade min egen lax till jul och vi alltid fick ohemula mängder över. Gravandet har jag slutat med men annandagstraditionen består. Den färdigköpta laxen som blir över från julbordet njutes med dillstuvad potatis. En krämig béchamelsås smaksätts med vitpeppar och frusen dill (bäst så här års) och kokt potatis i munsbitar vänds ner.

Till detta njuter vi ett gott vitt vin. I år blev det en frisk, fruktig crémant de bourgogne. De milda fina smakerna och konsistensen tillsammans med ett uppfriskande vitt vitt vin är en skön kontrast mot den kraftiga, salta julmaten, den mäktiga mumman och starka snapsen.

Här är tips på hur du pimpar julgröten och gör quesadillas på skinkresterna.

Julrester: Pimpa risgrynsgröten

När julmaten ska handlas verkar vi tappa all sans och sinne för proportioner. Efter julafton behöver vi egentligen inte fylla på förråden innan trettonhelgen. Det gäller bara att vara finurlig och ta hand om alla rester efter julbordet.

Svårast att göra något kul av är kanske julgröten. På altanen står en stor gryta med klistrig risgröt eller så ligger några plastkorvar med konserverad gröt i kylen. Så här pimpade jag gröten:

Blanda ut lite saffran i favoritspriten (konjak, brandy, calvados eller mild whiskey) och låt stå en stund. Under tiden vispar du grädde ganska hårt. Gör en räd bland nötter och frukt. Hacka ner clementinklyftor, skalat äpple, fikon, dadlar hasselnötter och valnötter. Blanda sprit och saffran med gröt, sockra och smaka av så den har bra smak av spriten och är ganska söt. Vänd ner grädden. Klicka ut blandningen i portionsskålar och ställ kallt. Rosta nötter i en torr stekpanna. Klicka ner smör och strö över farin- eller muscovadosocker. Låt puttra ihop och vänd sedan ner frukten. Värm på och låt det hela bli härligt kladdigt. Skeda upp den heta röran på den kalla grötblandningen och servera genast.

Attans god rödbetssallad

Färdigköpt rödbetssallad är billig, bekväm och smakar helt ok. Men inte så gott som denna. Lite pill att skära allt fint, annars en baggis.

Tärna fint två röda äpplen, en gul lök och en stor burk med hela, inlagda rödbetor. Finriv en bit pepparrot och skalet av en apelsin. Blanda med 1,5 dl majonäs, 1 dl créme fraîche, 1 msk dijonsenap. Smaka av med nymald svartpeppar och salt.

Öhmans grymma sillinläggningar

Jag har två sillfavoriter som står på bordet oavsett om det är jul, midsommar eller påsk. Oftast köper jag dem färdiga men ibland kan det vara kul att vispa ihop dem själv. Billigare blir det ju inte, men roligare.

Senapssill med vuxen, mustig, stunsig smak. Dijonsenap, muscovado och calvados gör underverk. Tar typ 5 minuter att fixa.
Lös upp 2,5 msk muscovadosocker, 1 msk strösocker och 0,5 msk salt med 1,5 msk calvados och 0,5 msk 12%-ättika. Blanda i en msk vardera av dijonsenap, svensk senap och skånsk senap. Vispa under omrörning ner o,75 dl rapsolja i en tunn stråle. Blanda till sist i två msk crème fraîche och en msk frusen, finhackad dill. Den frusna dillen tycker jag är helt överlägsen och mest ekonomisk så här års. Vänd slutligen ned inläggningssill (210 g från 420 g burk) som runnit av och skurits i fina gaffelbitar. Låt vila åtminstone ett dygn. Edit: Kolla min uppdaterade version av detta recept.

Kryddsill är en nästan bortglömd sillklassiker. Kryddpepparns murrigt aromatiska ton får här en avrundning av amontilladosherry.
Inläggningssill (210 g från 420 g burk) skärs i fina gaffelbitar. 20 kryddpepparkorn, 15 svartpepparkorn och 8 kryddnejlikor stöts ganska grovt i en mortel. Smula 2 lagerblad och blanda ner 1/2 tesked bruna senapskorn. Varva sillen och kryddorna i en burk. Överst lägger du en skivad röd lök. Koka en lag på 0,5 dl 12%-ättika, 0,75 dl vatten och 0,75 dl strösocker. Blanda i 0,5 dl amontilladosherry och låt svalna. Låt vila under lock ett par dagar.

Jag har samlat alla mina julrecept här!