Senaste nytt

Jultalibanens budord

Med en knapp vecka kvar till julafton ska det erkännas! Jag är en jultaliban. Inte så att jag hysteriskt firar alla julens helgdagar eller går i julottan. Men jag anser att det finns vissa rätt och fel i julfirandet. Och de som inte följer den rätta vägen är otrogna och smutsiga julgrisar.

  • Granen. Julgranen ska INTE bäras in och kläs till första advent. Inte ens till Lucia är det acceptabelt. De rättrogna klär granen på lillejulafton. Hur ska annars barnens ögon kunna tindra på julaftonsmorgon?
  • Dopp i grytan. Det heter dopparedan av en anledning. Det SKA doppas i grytan på julafton. Hårt tunnbröd ska det vara men även sydländska perverterade avvikelser som vörtbröd kan accepteras för julfridens skull. Men då ska det banne mig vara torrt. Doppvägran kan endast rättfärdigas med ett renande tvångsdop(p)
  • Skinkan. Jul = fläsk. Punkt. Kalkon och anka betraktas som oortodoxt men kan accepteras som komplement. Jag är medveten om att det finns religioner som inte tillåter fläsk, men de firar ju å andra sidan inte jul. Veganer har inte förstått julens budskap och får hitta på en egen högtid.
  • Julens färger. Julpynt och dekorationer kan ha många färger. Rött och grönt är de korrekta. Blått är accepterat. Silver och guld är pråligt men tillåts om övriga färger är representerade. Rosa och svart är INTE kosher och resulterar i indragna julklappar och saffransbannbulla.
  • Mumma. Till julmat ska det drickas mumma. Julmust sitter på mummans högra sida, men julmust light är ett satans bländverk. Öl är också en ren dryck, men den ska vara svensk, inget utländskt tillkonstrat. Coca-Cola är självklart bannlyst som en produkt från ondskans axelmakter. Att ställa xide x-mas på bordet är rent kätterskt.
  • Julklappar. Att vägra julklappar är att förneka julens existens och leder till evig fördömelse och skållning i het glögg. Julklapparna får heller aldrig delas ut förrän efter julbordet avnjutits, Bengt Feldreichs sista falska ton ljudit och de vuxna serverats kaffe och pepparkaka.

Så står det skrivet. I övrigt får man göra som man vill bara man inte skadar någon annan.

Macaroni & sheep

En improviserad pastagratäng som blev riktigt lyckad. Till och med kära hustrun som är en lammskeptiker slök den med ull och hår.

Skiva och hacka två gula lökar, tre selleristjälkar och två vitlöksklyftor. Fräs mjuka i olivolja och häll därefter på två burkar krossade tomater. När allt puttrar ordentligt klickar du ner 500 g rå lammfärs i omgångar (nej, färsen ska inte fräsas). Smaksätt röran med två ”poddar” kycklingfond eller motsvarande för en liter från tärning eller flaska. Krydda med 1 msk spiskummin, 1 msk kanel, 1 msk harissa/chilipasta, 1 dl hackade piementoliver samt det finrivna skalet av en apelsin. Låt puttra cirka 10 minuter och smaka av med salt. Koka pasta, typ penne, men bara halva rekommenderade tiden. Jag använde mezze maniche rigate från Garofalo vars pasta är väldigt stunsig, al dente och ganska okänslig för överkokning. Skvätt olivolja i en ugnsform, häll i pastan och såsen samt blanda väl. Toppa med rikligt med ost, gärna parmesan, och gratinera 20-30 minuter på 200°. Servera med tomatsallad.

Drickbara julklappstips

Som gästskribent på eminenta sidan Taffel tipsar jag om lite spännande drycker till olika typer av människor så här inför julklappsstökandet.

Roligt och hedrande att få vara med tycker jag. Gå gärna in och kommentera tipsen.

Bästa tomatsoppan

Hade planerat att göra ytterligare en test av Mutti. Kung Markattas ekologiska krossade tomater mot Muttis upphaussade. Men vet ni vad? Jag orkade inte. Det blev en riktigt god tomatsoppa istället.

Strimla två tjocka skivor riktigt bacon och fräs på medelhög värme i lite matfett så de blir knapriga och får fin färg. Lyft upp fläsket, sänk värmen något och stek två finhackade selleristjälkar, vitlöksklyfta och en gul lök tills det mjuknat, häll på lite mer olivolja om det behövs. Häll över och koka in 1 dl vitt, torrt vin och häll därefter på två burkar krossade tomater och två ”podar” fond du chef (grönsak eller höns) eller motsvarande tärningar och saften av en apelsin. Dra på ordentligt med svartpeppar, stänk på lite tabasco och låt puttra i drygt 10 minuter. Klicka i ett par matskedar créme fraîche och kör soppan slät med en mixerstav. Smaka av med salt och eventuellt vinäger/citron. Servera med de knapriga baconbitarna, hyvlad parmesan, purjolöksringar och ett gott bröd.

Dödligt goda saffransskorpor

När saffran nu är så dyrt ska man använda den där den verkligen kommer till sin rätt (bäst saffran hittar du hos Matgeek). Receptet till dessa saffransskorpor fick jag av en vän förra året. De är helt livsfarligt goda. Definitivt beroendeframkallande. Och superenkla att göra!

Här kommer receptet (enkel sats):

100 g smör
1 kuvert saffran
50 g grovhackad mandel
1 1/2 dl socker
2 ägg
5 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1 dl hackade russin

Sätt ugnen på 200 grader. Smält smör och rör sen i saffran, hackad mandel och låt svalna lite. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt smörblandningen försiktigt. Blanda vetemjöl med bakpulver och russin. Tillsätt blandningen lite i taget och arbeta ihop till deg (jag tyckte det behövdes ytterligare lite mjöl). Rulla degen till tre längder. Lägg på papper och platta till lite. Grädda ca 20 min. Skär genast längderna i smala sneda bitar, rosta med snittytan uppåt i 175 grader i 10 minuter, men vänd och rosta andra snittytan efter halva tiden. Stäng av ugnen, låt rosta ytterligare med ugnsluckan på glänt.

Jag har samlat alla mina julrecept här!

Kolla gärna in min nätbutik med utvalda vin- och kökstillbehör – jättebra julklappar!

Okrämig risotto och orökig pinotage

Gav mig i kast med risotto idag uppmuntrad av den lilla videofilmen i min nya iphone-app. Nu blev den inte så krämig och ”ooozing” som Jamies, men smaken blev bra och ryggbiffen perfekt. Återkommer med recept när jag lyckats. Hav tålamod. Det kan behövas.

Däremot fick jag en ny kompis; 2008 Kanonkop Kadette från Stellenbosch i Sydafrika.

Anhängare av sydafrikanska viner och golfare har en ovana gemensamt. De ska alltid övertala oss tveksamma att prova ”så kommer du att ändra dig”. Greenen har jag lyckats undvika men otaliga bakelitdoftande, bittra, bläckiga och brända sydafrikanska pinotager har genomlidit. Några få lysande (dyra) undantag har funnits men ofta har jag återigen funnit mig själv helt oförstående. Därför var det ganska uppgivet jag lovade att testa Kadetten.

Klar blåröd färg och en doft av mogna blåbär, vanilj, mandel och en diskret, lätt rökig fatton med drag av tobak och en aning örtighet. Smaken var medelfyllig och mycket frisk med mjuka tanniner och en fint bärig frukt som vägdes upp av en lätt fatstruktur. Tonerna av mandel och tobak kom tillbaka förstärkta av russin och mörk choklad. Mycket välbalanserat och trevligt syradominerat vin med bra längd. Sydfranskt i stilen. En mycket trevlig bekantskap som jag gärna köper igen.

Jamie Oliver App: Eton mess with toasted almonds

Här kommer det andra receptet jag testade utifrån iphone-appen Jamie Oliver 20 minute meals.

Eton Mess with toasted almonds (2 pers)

Ursprungsreceptet härrör från 1800-talet och serveras traditionsenligt under cricketmatcher vid Eton College.

Rosta hyvlad mandel på ganska svag värme tills de blir lätt gyllenbruna. Mosa en deciliter jordgubbar och hallon (frysta så här års) och blanda med en matsked råsocker. Vispa 2 dl vispgrädde ganska tjockt tillsammans med innehållet från en vaniljstång (eller vaniljsocker) och en halv tesked råsocker. Vänd ner de mosade bären i grädden tillsammans med ytterligare en deciliter hela bär (dela jordgubbarna något) och krossad maräng. Sleva upp i glas eller dessertskålar och toppa med den rostade mandeln och ytterligare maräng.

En riktigt fräsch, lättlagad dessert som inte har så få likheter med marängswiss. Rekommenderar att dubbla receptet. Det lär gå åt!!!

Jamie Oliver App: Brilliant Beef Stroganoff

Jag älskar min iphone. Det är okey att ta en njure eller så från mig men rör fan inte min iphone! Den kan allt. Nästan. Och det finns en app för allt. Små praktiska eller onödiga program som är gratis eller kostar några tior.

Nu har jag köpt Jamie Oliver 20 minute meals, en ganska dyr app som kostar 55 kr. Men det är den värd! Enkla recept med steg för steg instruktioner i text, bild eller som ljudkommentarer. Snygga, instruktiva videofilmer med Jamie (nu ska jag banne mig ge mig i kast med risotto), en interaktiv och praktisk inköpslista med mera, med mera. Enkelt, tydligt och pedagogiskt. Jag bestämde mig för att testa två recept.

Brilliant beef stroganoff with rice (2 personer)

Strimla 300 g nötkött (fransyska, rostbiff, ryggbiff eller liknande) och blanda ordentligt med några nypor salt, rejält med nymalen svartpeppar och duktigt med milt paprikapulver i en bunke. skiva en rödlök, en vitlöksklyfta och 250 g champinjoner. Hacka 6 cornichoner och persiljestjälkar fint. De slätbladiga persiljebladen hackar du grovt. Riv det yttersta av skalet av en citron fint.

Koka basmatiris enligt anvisningar tillsammans med citronskalet. När det är klart klickar du i smör och håller varmt under lock.

Fräs champinjonerna i en torr ganska het panna så att de tappar vätska och låt de sedan fräsa en liten stund i smör (här har ag ändrat lite i receptet). Lägg åt sidan. Fräs löken och vitlöken mjuk i lite olivolja. Lägg åt sidan. Fräs köttet i omgångar  i het panna och olivolja så att det får fin färg. Tillsätt svampen och de hackade persiljestjälkarna och låt fräsa med en stund. Häll på en rejäl skvätt brandy/konjak. Har du gasspis kommer det hela att flamberas, så håll undan för ansikte och köksfläkt. Låt det mesta av spriten avdunsta. Blanda ner cornichonerna och 0,75 dl créme fraîche. Låt puttra några minuter. Ta av från värmen, pressa ner saften från en halv citron och rör ned ytterligare 0,75 dl créme fraîche. Smaka av med salt. Strö persiljebladen över grytan. Servera med riset.

Jag har förenklat och förkortat instruktionerna som kan vara lite röriga att följa då de är upplagda helt kronologiskt med hackande av ditt medan datt fräser. Funkar säkert för Jamie, men det tar inte 20 minuter första gången. Jag gjorde en dubbel sats av rätten som fick en markerad, frisk syra. Jag fick balansera den med några skvättar kalvfond från flaska. Rätten blev fantastiskt god och fick fyra entusiastiska tummar upp vid matbordet. Riktigt lyckat!

Provade dessutom årets Beaujolais Nouveau till maten. En riktig fullträff! Den friska smaken i stroganoffen gifte sig otroligt väl med den mjuka, bäriga, friska och saftiga karaktären på vinet.

Imorgon kommer rapport om desserten!

Julklapsstips till vinnörden

VARNING: Absolut oförblommerad reklam!

Ett julklappstips till vinnörden, champagneentusiasten eller till den som har allt (utom en så’n här); en champagnesabel för sabrering. Komplett med instruktioner.

Det är kära hustrun som säljer dem och andra prylar i sin webbutik Vinet & Glaset.

Slut på reklaminslaget och tillbaka till ordinarie program.

Portvinstå…ng

Det är vissa saker man inte gör så ofta i sommelieryrket. Sabrera hör inte till vardagen. Att öppna en flaska vintage port med en portvinstång är definitivt en sällsynthet. Idag fick jag tillfälle att göra båda. Fast jag inte längre arbetar som sommelier.

Idén är att undvika en söndersmulad kork i vinet genom att helt enkelt avlägsna flaskhalsen med korken intakt. Hur det (nästan) ska gå till kan ses i denna smått röriga video från kvällens lilla begivenhet.

Vinet var för övrigt underbart välutvecklat och moget med toner av läder, russin, eucalyptus och jordgubbsmarmelad. Smaken speglade doften och var elegant, mjuk och mogen.

Notera 0:24 så kan ni se hur eder bloggare ser ut när han resultatlöst försöker dölja sin irritation.